Thursday, July 10, 2014
12:52 PM 0

Kisah Sahabat Rasulullah SAW Yang Masih Hidup Sampai Ke Hari Ini

Tahukah anda masih terdapat sahabat Rasulullah SAW yang masih hidup sehingga kini? Kalau tak tahu mari ikuti kisah mengenai sahabat Rasulullah ini yang masih bertahan, kuat dan hidup sampai ke hari ini.

Ketika Rasulullah SAW keluar berdagang ke Syam dengan membawa barangan Sayyidatuna Khadijah bersama Maisarah (pekerja Sayyidatuna Khadijah), baginda dikatakan pernah berteduh di bawah sebuah pohon.

Ketika Rasulullah SAW berada di bawah pohon tersebut, pohon tersebut seakan-akan melindungi Rasulullah SAW daripada terkena cahaya matahari yang panas terik.

Peristiwa pohon tersebut telah disaksikan sendiri oleh Buhaira, seorang pendeta Nasrani. Setelah melihat kejadian aneh tersebut, pendeta itu lalu datang menemui Maisarah dan terus menunjukkan kepadanya pohon tempat Rasulullah SAW berteduh.

"Engkau lihat pemuda tampan yang bersamamu..pohon itu mengikuti arah kemana matahari demi melindungi pemuda itu..dialah Nabi akhir zaman.." 

Pohon ini dikatakan terletak di tengah padang pasir Buqa'awiyya di Jordan (berhampiran dengan kota Bosra di Syria).

Menurut sejarah, Rasulullah SAW pernah berdagang di Bosra sebanyak 2 kali. Apa yang menarik lagi mengenai pohon ini ialah ketika ini ia dikatakan masih hidup sehingga diberi gelaran "the only living sahabi" atau "sahabat Nabi yang masih hidup".

Sepanjang tanah Tabuk hinggalah ke Bosra sejauh lebih 500km, kita memang tidak akan dapat menemui sebarang pohon seperti itu yang hidup di tanah gersang tersebut. Subhanallah!!

0 comments:

Post a Comment